“Totalitarian
propaganda can outrageously insult common sense only where common sense has
lost its validity. Before the alternative of facing the anarchic
growth and total arbitrariness of decay or bowing down before the most rigid,
fantastically fictitious consistency of an ideology, the masses probably will
always choose the latter and be ready to pay for it with individual sacrifices
– and this not because they are stupid or wicked, but because the general disaster
in this escape grants them a minimum of self-respect.” (ARENDT, The Origins of Totalitarianism, 352.)
Deze passage uit The Origins of Totalitarianism maakt
deel uit van een langere redenering waarin Hannah Arendt de werking van
totalitaire propaganda enigszins lijkt te verbinden met een redelijk alledaags verlangen
in de menselijke natuur, namelijk het verlangen om de wereld te ordenen. De
mens is namelijk gedwongen te existeren in een wereld die vergeven is van
toevalligheden en waarin wetmatigheden niet meteen op vanzelfsprekende manier
gelezen kunnen worden. Het is echter een faculteit van de menselijke geest om
in al die chaos een zekere structuur te zien waardoor het bestaan opnieuw
bevattelijk lijkt te worden. Dit op zich redelijk onschuldig vermogen blijkt
niettemin ook gecorrumpeerd te kunnen worden en kan doorslaan in de bereidheid
om een radicale ideologie te volgen die dan wel terug enige consistentie biedt,
maar die volslagen absurd is en ingaat tegen alle regels van het gezond
verstand.
Net zoals Arendt ook in
haar boek over de Duitse SS’er Adolf Eichmann argumenteert dat het grootste kwaad
niet noodzakelijk meteen de vorm aanneemt van duidelijke schurkenstreken maar
juist ligt in een banale alledaagsheid, lijkt de auteur ook hier het succes van
totalitaire propaganda – en bij uitbreiding ook het succes van totalitaire
regimes als dusdanig – zeer dicht te leggen bij het dagelijkse bestaan. Mensen
die zich laten verleiden door een totalitaire retoriek doen dat niet zozeer uit
domheid of slechtheid; veeleer gaan zij in op een zeer menselijk verlangen en
zijn zij bereid om zeer ver te gaan zolang dit verlangen maar bevredigd wordt. Zeker
in tijden van extreme rampspoed of op momenten dat duidelijke verklaringen
alles behalve gegeven kunnen worden, lijkt de lokroep van consistente en
eenvoudige verklaringen sterker te worden, hoe contrafeitelijk die verder ook
mogen zijn. Gezien Arendts eigen onaangename confrontatie met de totalitaire
nazi-ideologie moet bovenstaand citaat wellicht niet gelezen worden als een
vergoelijking voor het feit dat de massa onder extreme omstandigheden haar
toevlucht zoekt tot radicale ideeën, maar eerder als een waarschuwing. Wanneer
men wordt overweldigd door de contingentie van het bestaan, gaat men immers bij
gebrek aan zelfreflectie maar al te snel mee in totalitaire ideologieën.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.