It is not an accident that the anecdotal, improbable tradition makes
the protophilosophers take over the office that myth too had held: that of
discussing and, if not explaining, at least depleting the power of unfamiliar
and uncanny phenomena. […] That the course of things proceeded
“from mythos to logos” is a dangerous misconstruction because we think that we
assure ourselves by it that somewhere in the distant past the irreversible
‘spring forward’ […] took place […]. But was the spring really between the
‘myth’ that had said that the earth restst on on the ocean or rises out of it
and the ‘logos’ that had translated this into the so much paler universal
formula that everything comes out of water and accordingly is composed of it?
The comparability of these formulas supports the fiction that in both cases it
was a question of the same interests, only of fundamentally different means by
which to pursue it. (Hans Blumenberg, Work
on Myth, p. 26 – 27)
Blumenberg stelt in Work on Myth (1979) de gedachte in vraag
dat de mens door de eeuwen heen geëvolueerd is ‘van mythos naar logos’, en dat
dit gezien moet worden als een ‘overwinning’ van de rede op het mythologische
denken. Zo’n perspectief doet volgens Blumenberg geen recht aan het feit dat de
mythe zelf al een product is van de logos (Work
on Myth, p. 12). Bij het ontstaan
van mythes, distantieert de mens zich immers van zijn omgeving, waardoor hij
grip krijgt op de voor hem overweldigende realiteit, door Blumenberg ‘the
absolutism of reality’ genoemd.
Toch blijkt uit bovenstaand
citaat dat mythes en (proto)filosofie voor Blumenberg niet dezelfde taak
hebben: de traditie die dit beweert, is volgens Blumenberg immers ‘anekdotisch’
en ‘onwaarschijnlijk’. De (proto)filosofie vervult volgens Blumenberg inderdaad
de taak van het bediscussiëren, verklaren, of toch op z’n minst het verminderen
van de kracht van onherkenbare en angstwekkende fenomenen. Hoewel we wel kunnen
zeggen dat de mythes volgens Blumenberg angstwekkende fenomenen van hun kracht
ontdoen, doen ze dit volgens hem niet door die fenomenen te verklaren. In Work on Myth stelt Blumenberg namelijk
ook dat mythes geen vragen beantwoorden. Integendeel, ze voorkómen net dat er
vragen gesteld worden. (Proto)filosofie beantwoordt daarentegen wel vragen en
biedt wel verklaringen. Het creëren van en geloven in mythes is met andere
woorden een andere manier van omgaan met de werkelijkheid dan (proto)filosofie,
maar geen minderwaardige.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.