If man were simply to follow his natural instincts he would not strive
for freedom; he would rather choose dependence. Obviously, it is much easier to
depend upon others than to think, to judge, and to decide for himself. That
accounts for the fact that both in individual and in political life freedom is
so often regarded much more as a burden than as a privilege. Under extremely
difficult conditions man tries to cast off this burden. Here the totalitarian
state and the political myths step in. The new political parties promise, at
least, an escape from the dilemma. They suppress and destroy the very sense of
freedom; but at the same time, they relieve men from all personal
responsibility. (Ernst Cassirer, The Myth of the State [Standaardversie],
p. 283)
Voor Cassirer is de mythe
iets wat overwonnen dient te worden. Door toedoen van de historische context waarin
hij schrijft, ziet hij de twintigste eeuwse politieke mythe als iets negatiefs
en als een regressie naar een premodern stadium. Volgens hem komt er in het
geloof in de twintigste eeuwse politieke mythes een belangrijk element terug
uit de premoderne cultuur, namelijk een berusting waarin de mens zijn eigen verantwoordelijkheid
opgeeft. Volgens Cassirer waren mensen in de premoderne cultuur lang niet zo
vrij als bijvoorbeeld Jean-Jacques Rousseau beweerde (TMOTS, Standaardversie, 280) en uit de deelname aan riten of het
fenomeen van de collectieve schuld blijkt dat het premoderne leven gebonden was
aan bepaalde sociale conventies en collectiviteit (TMOTS, Manuscript, 211).
Dit is iets wat volgens
Cassirer terugkomt in de twintigste-eeuwse totalitaire staat waarin de
politieke mythe ingang heeft gevonden. Hoewel hij het geloof in de nieuwe
politieke mythes veroordeelt, en verontwaardigd is over het feit dat de mens
onder het naziregime zijn omgeving niet langer in vraag stelt (TMOTS, Standaardversie, 281), probeert hij volgens mij ook wel
te begrijpen hoe het kan dat totalitaire regimes aanhang winnen en bepaalde
mythes geloofd worden. Dit komt tot uiting in zijn analyse van het ethische
Kantiaanse vrijheidsconcept. Wanneer je vrij bent in deze zin, denk en oordeel
je kritisch in lijn met je innerlijke morele wet (ibid., 282). Dit is echter
volgens Cassirer niet de natuurlijke dispositie van de mens, en dat is de reden
waarom het twintigste-eeuwse totalitaire nazi-regime met haar bijhorende mythes
aanhang won.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.