vrijdag 23 februari 2018

De mantel der waarheid

“In his biography of Pericles, Plutarch concludes his account of how Pericles dealt with the fear inspired by an eclipse of the sun with the remark that the story was told even in the philosophical schools (… ) Pericles’s way of bringing to his senses the steersman of his ship, who didn’t know which way to turn for fear, consisted in holding the man’s cloak before his eyes and, having thus put him in darkness, asking whether he still thought he perceived a terrible disaster or an omen of such a disaster.” (Blumenberg, Hans. Work on Myth, 11)

Aan de hand van het voorbeeld van Pericles laat Blumenberg mooi zien hoe mythos en logos ineenvloeien. Om de realiteit van de zonsverduistering te verbergen, gebruikt Pericles een mantel om de ogen van de stuurman te bedekken en zo zijn angst te onderdrukken. In plaats van te zeggen dat Thales de zonsverduistering had voorspeld, wil Pericles de realiteit bedekken. Er zijn dus 2 oplossingen om met de angst van de stuurman om te gaan.

Uit het bovenstaande voorbeeld kun je ook afleiden hoe Blumenberg over de werking van de mythe denkt. Wetenschap heeft op sommige elementen geen vat, terwijl mythe dit op een bepaalde manier wel heeft. Mythe, aldus Blumenberg, zet de 'angst' om in 'vrees'. Het verschil tussen deze twee vormen: angst heb je voor het onzichtbare, vrees heb je voor iets dat je ziet en dat je kan begrijpen. De mythe, de mantel in het voorbeeld van Pericles, zet de angst om in vrees. De mythe maakt angsten die eerst onbegrijpbaar waren voor de mens begrijpelijk. Mythe maakt gebruikt van metaforen en analogieën. En net daarom zijn mythos en logos met elkaar verbonden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.