“The revolutionary myths, which exist at the
present time are almost pure; they allow us to understand the activity, the
sentiments and the ideas of the masses as they prepare themselves to enter on a
decisive struggle; they are not descriptions of things but expressions of a
will to act. A utopia is, on the contrary, an intellectual product; it is the
work of theorists who, after observing and discussing the facts, seek to
establish a model to which they can compare existing societies in order to estimate
the amount of good and evil they contain; it is a combination of imaginary
institutions having sufficient analogies to real institutions for the jurist to
be able to reason about them; it is a construction which can be broken into
parts and of which certain pieces have been shaped in such a way that they can
(with a few alterations) be fitted into future legislation. Whilst contemporary
myths lead men to prepare themselves for a combat which will destroy the
exiting state of things, the effect of utopias has always been to direct men’s
minds towards reforms which can be brought about by patching up the system.
[……] A myth cannot be refuted since it is, at bottom, identical to the
convictions of a group, being the expression of these convictions in the
language of movement; and it is, in consequence, unanalysable into parts which
could be placed on the plane of historical descriptions. A utopia, on the other
hand, can be discussed like any other social constitution; the spontaneous
movements it presupposes can be compared
with those actually observe in the course of history, and we can in this way
evaluate their verisimilitude; it is possible to refute it by showing that the
economic system on which it has been made to rest is incompatible with the necessary
conditions of modern production.”
Citaat: Sorel, Georges. Reflections on violence.
Edited by Jeremy Jennings. Cambridge: Cambridge University Press, 1999,
28-29
Dit citaat vinden we dus terug in de tekst ‘Reflections on
violence’ van Georges Sorel: hij maakt hiermee
als eerste een basis’statement’ omtrent (politieke) mythe waarnaar door velen
zal worden gerefereerd.
Dit citaat is belangrijk
omdat hier – in een driehonderdtal woorden – haast alle karakteristieken van
een (politieke) mythe, samengebald worden, en meer bepaald dan in contrast met
een utopie.
We resumeren schematisch:
MYTHE
|
UTOPIA
|
Groot ‘verhaal’
|
Intellectuele creatie, model
|
Slaande op een collectief, een massa
|
|
Die de wil heeft te bewegen
|
|
Niet louter descriptief, maar dus
uitdrukking van de wil om te bewegen
|
Op de eerste plaats descriptief
|
Gericht op een eindpunt dat niet vastligt (komt na ‘the decisive
struggle’ (het beslissende gevecht)
|
Wil dan specifieke verbeteringen aanbrengen
|
Revolutionair, destructief, niet evolutief
|
Hervormt bestaande structuren, herstelbaar
|
Niet in stukjes te analyseren
|
Een constructie die in stukjes gebroken en geanalyseerd kan worden
|
‘irrefutable’ (onweerlegbaar)
|
Wel weerlegbaar
|
Creëert moraliteit
|
Principes en voorwaarden van de moderne productie blijven
basisvoorwaarden
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.