donderdag 15 februari 2018

Propaganda of de nieuwe beeldcultuur ?

"What convinces masses are not facts, and not even invented facts, but only the consistency of the system of which they are presumably part". - Arendt, Hannah. The Origins of Totalitarianism. p. 351.

Het neo-liberalisme heeft het individualisme méér dan ooit sterk verankerd in de samenleving, waardoor de cohesie en het sociale weefsel serieus onder druk komen te staan. Hierdoor is de massamens en, bij uitbreiding de massa, m.i. niet verdwenen. Deze massamens heeft geen behoefte aan feiten of, zelfs in dit overgedigitaliseerd tijdperk, aan data. De individuele massamens heeft behoefte aan verhalen, aan beelden die voor hem of voor haar de werkelijkheid vervangen. De cultuur wordt daarom een beeldcultuur die het individuele (kritische) denken verdrongen heeft. De beelden worden de werkelijkheid. De consistentie van de beelden, gecreëerd door de media die op hun beurt meestal door economische actoren gestuurd worden, creëert een nieuwe comfortabele leefwereld voor de massamens. In vele gevallen hebben deze economische actoren de politiek "gekaapt" en zijn zij niets meer dan de spreekbuis van bepaalde belangengroepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.