zaterdag 17 februari 2018

De mythe in de geschiedenis




Gobineau was not only convinced that he had found a new approach to the problem but also that he was the first who had really succeeded in solving the old riddle. All the former religious and metaphysical answers are declared by him to be inadequate. For all of them missed the principal point, the essential factor in human history. Without an insight into this factor history remains a sealed book. But now the seal is broken and the mystery of human life and human civilization is revealed. For the fact of the moral and intellectual diversity of races is obvious. Nobody can deny or neglect it. But what has been entirely unknown is the significance and the vital importance of this fact. (Cassirer, “The Myth of the State” (Fortune Magazine) p.222)



Cassirer geeft in dit citaat de idee van Gobineau weer dat ras de drijvende kracht achter de geschiedenis is. Cassirer stelt zelf dat die idee fout is en dat de methode van Gobineau gebrekkig was. Gobineau zou echter, volgens mij, gelijk kunnen hebben in een zekere zin. Met de invloed dat hij heeft gehad in het creëren van de Nazi mythe, is ras eigenlijk wel een drijvende kracht geweest in de geschiedenis. Ras was wel niet de inherente kracht van de geschiedenis, maar als mythe heeft het wel een enorme invloed gehad op de geschiedenis. Een mythe lijkt dus de creatieve kracht die de geschiedenis stuurt en omdat alle inhouden in een mythologische taal kunnen worden uitgedrukt kan alles een drijvende kracht worden. Het blijft echter de mythe zelf die de creatieve kracht is. Dat kan enkel, volgens Cassirer, als mythe en niet als rationeel systeem dat enkel werkt in stabiele omstandigheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.