“Myth was the first
power to form and organize human society.“ In this sphere it has its deepest
and ineradicable roots. In quiet and peaceful times, in periods of relative
stability and security, it seems to be easy to check and counterbalance the
hidden mythical motives.“ But they are not really“ defeated and subdued. Every
crisis in our social life may lead to a sudden rebellion. Not only in its
practical, in its sociological or economic conditions, but also in its
theoretical foundations politics is the most insecure and precarious thing.
Here we are never living on a firm and stable ground. Politics always remains “instabilis
tellus, innabilis undae”. We are standing on a volcanic soil and must
be prepared for abrupt convulsions and eruptions. In the turmoil of
violent political emotions the voice of rational thought is too feeble to make
itself heard and understood. At these moments mythical thought regains its full
strength. It is reinstated and enthroned; it claims and usurps all its former
rights. It has never abandoned these rights; it was always lurking in the
background waiting for its hour and its opportunity.”[1]
Het
beeld dat Cassirer hier oproept is een beeld van een politieke bovenbouw
degelijk gefundeerd maar gebouwd op een geologisch onstabiel terrein. Het is
niet zo dat de vulkaan waarboven we onze politiek structuren hebben gebouwd uitgedoofd
is en dat deze vulkaan niet meer tot uitbarsting kan komen. De mythe, en zeker
de politieke mythe hebben we niet definitief achter ons gelaten. De mythe als
duistere kracht ligt telkens op de loer om zich te tonen wanneer de bovenbouw in
crisis is. Het is voornamelijk de politieke mythe die nog steeds op de loer
ligt. De levenskracht van deze mythe ligt in de functie die de mythe (steeds)
gehad heeft om de menselijke gemeenschap te funderen. Telkens de rede sterk
verzwakt herneemt de mythe haar plaats en haar functie. De mythe als dood
beoordelen wegens het verlies van haar verklarende macht is fout. Het is immers
het gemeenschapsvormende aspect en niet het verklarende aspect van de mythe dat
er de essentie van uitmaakt. Deze gemeenschapsvormende kracht zoals deze zich
ondermeer uit in rites is niet aangetast.
[1]Ernst Cassirer, The Myth of the State. Its Origin and Its Meaning. Third part: The Myth
of the Twentieth Century.” In
Nachgelassene Manuskripte und Texte. Band 9. Herausgegeben von KIaus
Christian Köhnke,John Michael Krois und Oswald Schwemmer. (Hamburg: Felix
Meiner Verlag, 2008). P. 180
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.